Tips dan tutorial nak buat blog (new blogger)

Farah
5

Assalamualaikum, =D


Hai semua. A few week ago, ada seseorang message huda personally dekat dalam fanpage blog dan bertanya tentang macam mana nak buat blog. Ketika itu huda busy dengan preparation final exam, so tak dapat nak tolong dia buat blog, hanya dapat tolong ajar the basic thing saja. Maaf ye awak... So hari ni...Huda nak buat satu tutorial yang sangat basic untuk mereka yang baru nak buat blog. 





1. Buka google. Buka blogger.com
2. Sign up.
3. Create a new blog.
4. Title & URL Blog (create by your own).
Title - nama blog korang. Ikut korang nak buat nama blog macam mana. Contoh "Farah's Blog"
URL Blog - URL blog ini adalah link blog korang. Contoh "blogger.com" @ "nurfarahudahud.blogspot.com". Kalau boleh pilih URL Blog yang senang orang nak ingat
5. Baca tips blogging. 
Tips blogging ni korang boleh dapatkan dekat google. com. Dekat google korang taip je apa yang korang nak. Contoh "tips macam mana nak edit blog", "tips nak cantikkan blog" dan sebagainya. Korang boleh guna bermacam - macam jenis keyword (huda percaya korang sangat creative =D). Sebab kadang - kadang kita cari keyword lain, result lain yang akan appear (haha, selalu terjadi pada diri sendiri) sebab dari situ kita boleh belajar benda yang kita tak tahu. Kan?
6. Design your blog
Nak design sendiri boleh. Nak minta tolong blogger lain design pun boleh. Kalau nak design sendiri, korang haruslah mencari tutorial yang berkenaan dengan blog. Contoh "macam mana nak buat header", "macam mana nak tukar background blog", dan sebagainya. Dan kalau korang nak minta tolong orang buat kan blog korang, boleh juga. Hire lah mana - mana blogger yang ambil tempahan edit blog.  
Ok itu saja buat masa ni. Itu memang cara yang paling basic. Korang juga boleh belajar dari blogger - blogger yang memang dah tahu pasal dunia blogging ni ok. Jangan malu dan jangan segan. The best way nak belajar pasal blog, korang boleh terjah blog HH - Hasrul Hassan. Beliau banyak berkongsi tentang tips - tips blogging, dari situ korang boleh belajar SEO Blogging dan bermacam - macam lagi (kalau nak sebut satu per satu, memang tak habislah awak...hehe).

Selain itu, korang juga boleh dapatkan tutorial - tutorial dan tips blogging dekat blog blogger lain. Macam huda cakap tadi, ramai dah blogger yang dah share tutorial dan tips blogging dekat blog diorang. Cari je keyword apa yang korang nak, Insyallah jumpa =).

From me...Selamat berblogging. Dan thanks sebab singgah dan baca entry yang simple ni.


Post a Comment

5Comments

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging.

  1. dulu mama buat blog sebab nak simpan moment family sebab takut lupa.. sekali tengok tahun ehh dah lama bloging ni.. tapi entry hat lama2 macam ntah apa2 dah delete.. hahahha

    ReplyDelete
  2. assalammualaikum saya baru membuat blog jadi saya nak tahu macam mana nak orang follow blog kita.
    terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikummusalam. Awak kena ada widget followers (blog). Caranya - Pergi dekat layout, then tekan add a gadget dekat bahagian sidebar. Lepas tu tekan button "more gadget" dekat bahagian tepi sebelah kiri dan cari "follower". Kemudian tekan button "+", dan dia akan appear dekat blog awak.

      Delete
  3. wah, rajin ajar macam mana nk wat blog. saya suka edit2 blog ni. hahaha... bagi bersih, simple and kemas ^^

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !