I try to diet but I can't

Monday, January 09, 2017



Assalamualaikum, =D


Hai semua

Saja nak blogged about this kind of matters. Ya, keinginan setiap wanita sama, it is about kecantikan, penjagaan diri, muka flawless dan one of the most thing is nak diet haha.

I dah banyak kali try buang something something makanan ringan, but Alhamdulillah boleh. Nowadays just ambil bila betul - betul terasa nak makan. But,

I can't leave nasi at all.

Why?

Image result for eat tumblr


Sebab huda ada gestrik, so huda tak boleh makan lambat. Even dalam sehari tu, mesti kena ada nasi. Pagi at 10am onwards tu I start ambil nasi, kalau busy with class then I just makan tengah hari. Malam kena makan juga, sebab karang gestrik. So sometimes (malam) I pilih mee hoon (mee lain tak makan sebab tak suka haha), but always pilih nasi. 

Huda pernah cuba gagahkan diri konon nak tinggalkan nasi, but I can't. Even makanlah benda ringan banyak mana sekali pun, for example macam roti ke, atau makanan simple yang lain. Tapi bila gestrik nak menyerang, so gestrik juga at last. 

Pernah juga, satu hari tu huda makan tengah hari lewat. Kira branch terus sebab tak sempat nak sarapan, tak sempat nak makan tengah hari. Then after makan tu, I boleh tahan till night. So, huda gembira lah sebab perut dapat menahan, but sekali dia lapar at 10pm, angin masuk then gestrik. Masa tu, terus tak ada selera nak makan apa pun kecuali minum milo dan ambil gaviscon, then I go to sleep. 

I gembira kadang - kadang bila tengok orang kurus ni. So kadang share post macam mana dia boleh kurus. Kira macam one of motivation la kot. Kadang follow jugalah, tapi tak boleh nak follow semua. Hard core sangat sampai tinggal nasi bagai. Alasan. Bukan alasan, sebab tak nak kesihatan terjejas. Hehe, cuma sekarang control ambil kuantiti nasi yang berlebihan dan tinggalkan makanan ringan, yang lain tu, I tak tahu apa lagi cara effective yang dapat membantu diri ni.

Bye,
salam...



You Might Also Like

13 comment di sini.

  1. Nasi bole je keep ambil dear tp kurgkn kuantiti as u mention dlm pnutup entry =)
    Strt jam 5 ptg no heavy food. So make sure jan skip bfast/lunch. itu penting.. diet bkn 100% tinggalkn nasi scra drastik =)
    Make sure jg no fast food/minuman sejuk/bgas/minuman manis okies=) didik diri amalkn air suam. Kuantiti air suam sehari ikut berat masing. Good luck for u diet ! =D

    Sis pun bru bbrapa bulan dpt target berat, sblm ni berat 60kg. skrg da ideal dgn BMI : 48kg. alhamdulillah =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. good tips sis. Thanks for sharing this info =D

      Delete
  2. I'm trying to go on a diet too! Tapi my mom tak supportive langsung -.- goodluck diet! :)

    ReplyDelete
  3. Diet doesnt' mean you must leave rice at all..Diet ni banyak jenis; diet atkins (wajib buang carbs lebih2 lagi nasik), diet kalori (kevin zahri punya method, amik nasik satu sikit then bnykkan sayur..Main sukat kalori).. Act banyak je method so kalau tak boleh ignore nasik, takpe.. Try je method lain.. Anyways, i'm on diet too so goodluck to us... ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. agreed with this opinion.
      cuba diet yg lain.
      byk options.
      yg penting, kesihatan diutamakan.

      Delete
  4. hmmmm jgn diet berlebihan kalau x boleh, farah.
    kesihatan kena jaga.
    cuba la perlahan-lahan.
    at first cuba kurangkan dose makanan.
    tapi kerap.
    biasa kan dulu perut tu. in shaa Allah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah, huda akan jaga kesihatan.
      Thank you so much for your advices, akak =D

      Delete
  5. Siqah pun tak boleh kalau tak makan nasi. Nanti jadi lapar sangat dan tend to eat makanan lain dengan lebih banyak. So better makan je nasi.

    Nak diet jugak cuma siqah failed bab makan.. siqah rasa paling penting juga kurangkan gula. Means kurang minum air manis. Skrg, tue lah yang siqah cuba buat :)

    Jom do it together. Hope kita leh kurus nanti. Hihihi

    ReplyDelete
  6. Me, trying to diet "Aku nak start diet esok!", then esoknya "Em, tak jadila, sambung esok xD", sampai harini hahaha!
    New Update: How My Senior Year?

    ReplyDelete
  7. Like those comments, memang tak boleh tinggal nasik dik oii, cuma kurangkan je la yang mampu.
    Google for healthy diet.
    Slowly but surely. Chaiyokkk! :)

    ReplyDelete