Nak blog pasal apa?

Farah
10


Assalamualaikum, =D

Hai semua

So hari ni tiba - tiba dapat idea nak taip satu entry berkenaan dengan "nak blog pasal apa". Kira ni macam tips blogging lah ye, memandangkan huda pun dah lama tak write up tips pasal blog.


So this is 6 tips yang huda nak share dengan korang,

1. Genre blog korang

Ada ramai blogger dekat serata dunia ni, dan diorang sendiri akan set diorang nak cerita apa dekat blog diorang. Sama ada fashion, food, travel, tips dan tutorial blogging' and others. Itu terpulang pada blogger tu sendiri.

Ada juga orang blog pasal gossip artis. Ya its depends on the blogger tu sendiri lah. Macam sejenis huda ni, memang tak suka nak write up pasal gossip artis, cukup dengan baca sekali lalu.

Dengan adanya genre blog ni, automatic korang akan cari idea - idea untuk memudahkan korang update entry nanti.

2. Perhatikan keadaan sekeliling

Apa yang korang buat, apa yang berlaku di sekeliling korang, apa yang korang rasa nak bagi "advice", apa yang korang rasa best nak share, korang pergi mana hari ni, korang makan apa hari ni, korang buat apa hari ni....Fuh! Penat makcik senaraikan one by one...

Ha, semua yang berkaitan dengan tu korang boleh update masuk dalam entry blog korang. Olah ayat dengan lebih menarik supaya pembaca blog korang rasa "wahhhh, bestnya blog ni! Nak follow uplah". Ok, tu contoh...

Nak blog pasal apa?
Tulis segala idea korang dalam satu buku nota, so it is easy untuk korang tahu korang nak update entry apa lepas ni.

Huda dah mula apply this tips since I got the job to write an article, hehe. 


3. Wordless Wednesday

Wordless Wednesday ni kebiasaannya para blogger dia akan update tentang kata - kata positive, kata - kata hikmah, some tips, atau apa jua entry ringkas untuk pembaca mereka. Dan diorang akan update setiap hari rabu, dah nama pun Wordless Wednesday right?

4. Resepi, Tips

If korang ada any petua atau resepi pun korang boleh share dekat blog korang. Mostly blogger dia akan gagahkan diri dia juga untuk amik gambar setiap bahan masakan yang diorang buat. Atau kalau dah tak larat sangat, dia just ambil gambar makanan yang dah siap masak. Simple.

Nak blog pasal apa?

Then dia akan write up satu resepi. Simple right?

Kalau ada any tips, or petua pun korang boleh share kat blog korang =)

5. Hobi / business

Okey, selain tu juga korang boleh blog pasal hobi korang. Contoh, korang suka photography, so korang boleh lah letak all the picture yang korang ambil dan paparkan dalam blog korang.

Kira macam blog korang ni adalah medium untuk korang bagitahu umum yg korang minat photography, dan mana tahu ada yang berkenan dengan art work korang dan dia akan hire korang.

Now a day, all the thing people akan just google. So, bila korang write up pasal hobi korang, confirm - confirm dia akan keluar dekat search engine google. 

Atau korang minat nak jual something, selain jadikan facebook dan instagram medium untuk korang buat jual beli, blog juga adalah salah satu medium terbaik untuk korang buat business korang =)

Dan banyak lagi sebenarnya cerita yang korang boleh update dalam blog ni. Even pasal personal life pun korang boleh update. Ya, it is depends on the blogger tu sendiri lah ye.

6. Make a review

Basiclly, blogger memang suka gila buat review. Dia beli apa, dia pakai apa, dia makan kat kedai mana, dia beli baju/shawl kat mana, tu semua dia boleh buat review dalam blog dia.

In the same time kami tolong promote - kan business korang sebenarnya. Kalau dalam marketing, this is one of the strategy yang dipanggil "word of mouth".

Experience sendiri, huda pernah je beberapa kali review restoran mana yang huda pergi, and ada lah orang google then diorang terbaca entry yang pernah huda buat dulu. (sebab setiap entry blogger buat, memang akan ada dekat search engine google, yahoo dan berkenaan dengannya).

p/s: to those yang berminat nak baca entry review product/restaurant yang huda pernah buat, korang boleh click tab menu "Ads" yang ada dekat atas tajuk entry dalam blog huda ni =)

So this is just 6 tips yang sempat huda share. Kalau korang ada tips lain, korang boleh letak tips korang dekat ruangan comment entry ni.

Guys, thanks sebab luangkan masa baca entry kali ni . Harap tips ni dapat membantu korang dalam nak cari tips update entry, ataupun kepada mana - mana newbies =D .

Salam,

Post a Comment

10Comments

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging.

  1. menarik idea-idea ni Farah, tang buku nota tu tak try lagi

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe, boleh cuba...mana tahu dapat membantu =)

      Delete
  2. Thanks for sharing, at least dapat tips

    ReplyDelete
  3. fae dah kurang aktif nak berblogging setiap hari like old times. yet i try my best untuk update blog at least twice a week. so far manageable lah sikit. pasal idea nak up entri tu fae mostly come up with something random je huhu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul. Huda pun kadang dah banyak sangat nak cerita, buat random entry je, hihi

      Delete
  4. tq 4 the tips. timm pun suka review2 tmpt mkn, n produk..hoho..

    ReplyDelete
  5. Sekarang dah susah nak update entry selalu, Azwar buat auto publish sekarang ini. Siapa-siapa nak start blogging tips ni memang berguna. Thanks for sharing huda!

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup, itu pun salah satu tips yang huda rasa berkesan. Welcome Azwar, and thanks for sharing the tips too ;)

      Delete
Post a Comment

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !