Seorang student HR

7:51 AM



Assalamualaikum, =D

Hai semua! =)

Ha, kan dah kabo...Huda ni kalau free, dia memang akan dok update blog je kerja dia. Mentang - mentang dia dekat rumah, dok lepak sana, lepak sini...Tu yang kerja dia hadap laptop 24/7. mehmehmeh...

note : entry hari ni agak panjang dengan hasil karangan aku. Selamat membaca =)

So untuk hari ni saja nak update tentang cerita diri sendiri yang kini mengambil jurusan HRM, atau nama panjang dia...Bachelor of Administration (Hons). in Human Resources Management. 

Tapi, ramai tanya aku kenapa aku tak nak sambung degree account (memandangkan aku ni dulunya seorang budak diploma account). Tanpa rasa krik krik, aku pun jawab yang aku tak boleh bawa account. Dari tak boleh bawa, lebihlah baik jikalau aku tukar jurusan yang aku boleh bawa.

Tapi dalam masa yang sama, aku pun masih lagi 'rindu' dalam dunia account yang dulu pernah aku ceburi dulu. Masih rindu nak tekan calculator tiap - tiap hari. Hihi...

Mula - mula memang tak tahu nak ambil jurusan apa masa degree ni. Tapi, abah aku yang dok suggest kat aku, cubalah amik degree human resources management. Ok, aku terima cadangan abah dan aku buat keputusan untuk ambil degree HR ni. 

First semester rasa macam tak boleh bawa. Mak ai, masa first semester ni semua theory kau! Kau rasa? Dari subject teras hinggalah subject core, theory! Aku dok berfikir, macam mana aku nak berhadapan dengan subject - subject ni. Sedangkan dulu masa diploma, budak account memang confirm - confirm selalu berkepit dengan calculator. 

Mesti korang cakap, eh mustahillah tak ada subject calculation masa first and second semester? Ada. Tapi subject - subject tu semua aku dah transfer credit, sebab masa diploma dulu dah pernah ambil. Nak cakap, masa first and second semester tu memang more kepada calculation. Ada subject account (basic account), ada subject mathematic. So, bila semua subject calculation aku dah transfer masa first and second semester, tu yang tinggal semua subject theory.

Bila dah semua subject theory, tu yang aku rasa takut nak ambil. Tapi aku cuba kuatkan diri aku, dan ingat balik harapan parents aku. Pula tu, siap dapat advice dari seorang housemate. Ha dari situ, aku cuba bangkit. Aku cuba untuk ambil 'cabaran' ni...  

Cuba punya cuba,
Alhamdulillah....Walaupun result tak sehebat mana, tak segempak mana masa first semester, tapi aku rasa itulah hadiah pertama yang boleh buat parents aku gembira! Itulah hadiah pertama aku kasi parents aku tersenyum...

Alhamdulillah =)

Sampai aku tulis entry ni pun, tersenyum...Hihi...

dan inilah dia orang - orang kuat yang selalu ada dengan aku. Selalu bagi aku semangat. Selalu buat aku semangat nak belajar.

Perangai aku ni sekarang, suka letak gambar parents kat desktop. Hari - hari tukar background desktop pun gambar diorang. Antara tujuan letak gambar parents, adalah untuk aku ada semangat nak belajar (selain rindu dengan diorang, sebab aku belajar nun di Pahang sana). Kalau aku rasa malas belajar, bila tengok gambar diorang...Tiba - tiba jadi semangat, hihi...

Dari situ, aku mula percaya pada diri sendiri. Alhamdulillah. Mungkin, HR ni memang course yang sesuai untuk aku dan mungkin ini bidang aku. Lama - lama aku jadi suka dengan course yang aku ambil ni. Bila belajar rasa macam, eh bestnya belajar pasal dunia orang ni. 

Yelah HR ni kan, akan handle people in the organisation. Akan berhadapan dengan pekerja, bos, dan orang luar. Dah kata pun, sumber manusia (dalam bahasa melayunya). 

And, Insyallah...I'll do my best! =)

So...Kesimpulannya dekat sini yang aku nak kongsi dengan korang semua...Walaupun apa jua bidang yang kita ceburi, cubalah untuk suka. Cubalah untuk sayang course yang kita ambil tu. Bila kita suka, bila kita sayang, automatic hati kita akan rasa macam 'eh best nya bidang ni'. So secara tak langsung, result kita pun akan ok (walaupun tak se - ok mana, hihi), bila result ok pun Insyallah senang nak dapat kerja satu hari nanti. 

Aku selalu ingatkan pada diri aku, kegagalan yang lepas tak membatasi untuk kita terus maju pada masa akan datang. Apa yang penting usaha. Usahalah, sebab tukan tangga kejayaan. Tanpa usaha, macam mana kita nak berjaya.


Dan ni perkara yang sangat penting, walaupun siapa kita, jangan pernah tinggal solat 5 waktu. Untuk berjaya, itulah salah satu kunci - nya. Ingat Allah, doa pada Allah, selalu dekatkan diri dengan Allah. Kalau ada masa lapang buatlah solat sunat dan bacalah Al - Quran. Insyallah selain di permudahkan segala urusan kita, hati kita pun akan rasa tenang.

And remember this word "Put Allah first, you will never be last".

Lagi satu, kalau belajar tu niat kerana Allah...Buat demi masa hadapan sendiri dan keluarga. Insyallah everything will be easy for you. Trust me =)

So oklah, sampai sini saja yang sempat huda update. Nanti kalau ada cerita, huda update lagi. Apa - apa pun, wish best of luck dekat korang yang tengah sambung study, ataupun adik - adik yang masih bersekolah tu.

Thanks baca entry ni...
Bye, salam =)

You Might Also Like

8 comment di sini.

  1. Thanks for the advice!

    Sekarang ni SR tengah ambil Diploma in Business Administration. InsyaAllah lepas ni nak sambung degree. Tapi tak tahu nak ambil apa. So far HR okay tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama - sama =)

      Alhamdulillah so far, pada huda HR oklah. Not bad...

      Delete
  2. Lissa pun selalu guna parents sebagai pemangkin semangat. sangat berkesan! hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha kan. nilah salah satu cara yang paling berkesan. Dari semester 1 pun cuba guna teknik ni, hihi =)

      Delete
  3. Alhamdulillah.. tahniah !
    wah, sedondon...cantik

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks...

      Ha'aa, ni gambar masa raya hari tu. Sebab tu sedondon =)

      Delete
  4. assalamualaikum akak. course HR ni bnyk present2 semua tu tak? saya tengah nak apply degree ni. T.T

    ReplyDelete
    Replies
    1. normallah dek, setiap subject memang ada presentation.
      Tapi apa - apa pun, based on lecturer juga,

      Delete