Kalau boleh satu hari, satu entry

Farah
2


Assalamualaikum, =D


Aku ni bukanlah pro sangat bab - bab tips blogging, tapi apa yang aku baca dan apa yang aku tahu sikit - sikit pasal blogging, ha benda tulah yang hari - hari aku share dalam blog aku ni. Errr, bukanlah hari - hari pun tapi kalau aku rasa ada tips blogging yang aku nak share, so aku pun taiplah satu entry berkenaan dengannya. Dan hari ni aku rasa aku nak taip satu entry yang ada kaitan dengan satu hari kalau boleh biar satu entry, katanya....


Tips blogging ni bila korang rasa korang memang tak sempat nak updated entry setiap hari. Yelah, kalau dah kerja balik tu dah penat, mesti mahu rehat dan luangkan masa bersama keluargakan sampai tak sempat nak buka laptop bagai. Jadinya untuk 'adakan' satu hari at least satu entry ni, why not korang buat auto publish entry. So senang dan tak payah nak pening lalat fikir pasal korang punya unit visitor tu bertambah atau sebaliknya. Macam mana nak buat? 

1. Taip satu entry macam biasa. 

2. Cuba tengok sebelah kanan korang, ada nampak tak perkataan Schedule? 

3. Ok ada. CLICK pada perkataan tu dan kemudian CLICK pada button set date and time. So automatic dia akan keluar satu calender kecil, tarikh dan waktu untuk korang pulish entry korang.

4. Pilih mana - mana hari atau tarikh dalam calender kecil yang appear sebelah kanan korang.

5. Pilih mana - mana waktu yang korang rasa sesuai untuk publish korang punya entry. 
Note: Waktu yang paling sesuai untuk korang publish entry korang adalah di antara jam 8pg - 10pg (dan dapat info ni dari blogger - blogger lain). 

6. Click button DONE and Publish . 
Note: Dia tak akan automatic publish, sebaliknya nanti korang ada perasan perkataan 'schedule' yang berwarna oren (kalau tak silap) dalam list entry korang. 

Dan begitulah caranya. Senangkan? So selamat practice - kan this simple tutorial and tips blogging from me into your blog and I hope tips ni dapatlah menolong untuk mengekalkan atau meningkatkan viewer blog korang. Insyallah. Usaha tangga kejayaan, haha tetiba ^_^ . 

Post a Comment

2Comments

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging.

  1. Thanks for sharing huda.. kan best kalau dapat update hari2..tapi tulah idea susah nak dapat..hahaha..

    ReplyDelete
  2. nk mengerah idea utk update tu yg payah..hee

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !